ویژگی دستگاه قند خون

از دستگاه قند خون به روش های مختلفی استفاده می شود. ما می توانیم آنها را به سه نوع مختلف تقسیم کنیم: تهاجمی، غیر تهاجمی یا مداوم.

تهاجمی: اندازه گیری با نمونه گیری خون با استفاده از دستگاه لنسی، لانست ها و نوارهای واکنشی انجام می شود. این عناصر اغلب به عنوان یک کیت در اولین خرید فروخته می شوند. سپس نوارها و لانست ها در داروخانه ها تجدید می شوند. اگرچه برای کاربر محدود کننده است، اما این نوع گلوکز سنج دقیق ترین حالت اندازه گیری را نشان می دهد.

غیر تهاجمی (یا کم تهاجمی): در سال‌های اخیر، بازار شاهد ورود سیستم‌های اندازه‌گیری مختلف به شکل حسگرهای فیزیکی و شیمیایی در تماس با ناحیه اندازه‌گیری، به طور کلی بازو بوده است.

دستگاه قند خونیک اسکن با خواننده امکان نشان دادن سطح قند خون را تقریباً فوری می دهد. این نشان دهنده انقلابی برای افراد مبتلا به دیابت است که دیگر مجبور نیستند روزی نیم دوجین بار خود را نیش بزنند یا نوارها و لانتس ها را جایگزین کنند. با این وجود، پیشنهاد در بازار محدود است و نتایج تا کنون نشان داده است که سیستم های پیشنهادی برای دقیق بودن به اندازه سیستم های تهاجمی تلاش می کنند. همچنین می توانیم مشکلات جدا شدن سنسور را ذکر کنیم.

Continuous (CGM for Continuous Glucose Monitoring): در این حالت دستگاه اندازه گیری قند خون امکان انجام اندازه گیری مداوم را ارائه می دهد. بیمار دستگاه را روی بازوی خود می‌بندد و هر جا که می‌رود آن را می‌برد. این نوع مدل عموما دارای یک سنسور قابل کاشت با سیستم انتقال از راه دور است. گلوکز خون را در مایع بینابینی اندازه گیری می کند. همچنین ارزیابی دقیق تری تغییرات در سطح قند خون در یک دوره طولانی را ممکن می سازد. سیستم پیوسته نشان دهنده کاهش محدودیت ها برای بیمارانی است که دیگر نیازی به انجام نوک انگشت روزانه ندارند. با این حال، باید توجه داشت که نوع دیگری از محدودیت ممکن است ظاهر شود، مانند حفظ و یادگیری از

دستگاه مشکلات در درک و تفسیر داده‌ها، عملکرد نادرست حسگر یا تفاوت در اندازه‌گیری بین گلوکز خون مویرگی و مقدار نمایش داده شده توسط اندازه‌گیری مداوم گلوکز، همگی می‌توانند منشأ دلسردی باشند و کاربر را مجبور به ترک این نوع دستگاه‌ها کنند.

چه ویژگی هایی برای دستگاه اندازه گیری قند خون تعیین کننده است؟

دستگاه اندازه گیری قند خون باید با نیازهای هر بیمار تطبیق داده شود. بنابراین قبل از خرید باید چندین فاکتور مانند سهولت استفاده و حمل و نقل، واحدهای اندازه گیری قند خون نمایش داده شده یا استفاده از تراشه (کد) را در نظر گرفت.

سهولت استفاده: رابط اندازه گیری قند خون باید بصری باشد، نتایج و همچنین توضیحات آنها را به راحتی نمایش دهد. برخی از مدل ها دارای صفحه نمایش لمسی، راحت و آسان برای استفاده هستند. دستگاه ترجیحاً باید اندازه و شکلی داشته باشد که امکان چسبندگی خوب را فراهم کند.

سهولت حمل و نقل: از آنجایی که بیمار باید بتواند اندازه گیری های خود را در هر مکان و در هر زمانی از روز انجام دهد، سهولت حمل و نقل دستگاه یک ویژگی بسیار مهم است که باید در نظر گرفته شود. بنابراین بیمار تمایل بیشتری به انتخاب یک مدل سبک و فشرده دارد. وزن نباید محدودیتی باشد، به خصوص برای بیماران جوان.

واحدهای اندازه گیری گلوکز خون: بسته به مدل های متر، نتایج را می توان بر حسب گرم در لیتر، میلی گرم در دسی لیتر یا میلی مول در لیتر داد. اگر بیمار دیابتی به واحد اندازه گیری انتخابی توجه نکند (در مورد خوانندگانی که چندین گزینه از واحدها را ارائه می دهند) این می تواند باعث گمراهی بیمار دیابتی شود. تبدیل از mg/dl به g/l با تقسیم عدد بر 100 به دست می‌آید. به عنوان مثال، اگر خواننده روی mg/dl تنظیم شده باشد و نتیجه 123 را نشان دهد، به این معنی است که سطح گلوکز خون بیمار در مویرگی برابر است. 1، 23 گرم در لیتر. تبدیل mmol/l به g/l با ضرب mmol/l در 0.18 به دست می آید.

استفاده از تراشه (کد): برای برخی از دستگاه های سنجش قند خون، هر جعبه نوار حاوی یک تراشه خاص است که پس از استفاده از جعبه باید استفاده شود و دور انداخته شود. سازگاری ضعیف متر/نوار می تواند منجر به نتایج اشتباه شود. برای همه خوانندگانی که به این انطباق نیاز دارند، ضروری است قبل از هر اندازه گیری اطمینان حاصل شود که کد نمایش داده شده با کد نوشته شده روی لوله نوارهای مورد استفاده مطابقت دارد. اگر اینطور نیست، هیچ اندازه گیری نباید انجام شود. با این وجود، مدل هایی وجود دارند که برای تضمین کیفیت نتایج نیازی به وارد کردن کد ندارند.

اصول اندازه گیری قند سنج چیست؟

چندین فناوری اندازه گیری در حال حاضر در بازار وجود دارد. آنها عمدتاً الکتروشیمیایی (آنزیمی) هستند و به سه دسته تقسیم می شوند:

توسط گلوکز اکسیداز
توسط گلوکز دهیدروژناز
توسط گلوکز-رنگ- اکسیدوردوکتاز.
نتایج به دست آمده ممکن است بسته به تکنولوژی مورد استفاده متفاوت باشد. بنابراین همیشه استفاده از نوارهای تست سازگار با فناوری نشان داده شده بر روی متر بسیار مهم است.

به طور مشابه، این فناوری‌ها ممکن است در درمان بیماران خاص اختلال ایجاد کنند. برای مثال، خوانندگانی که از گلوکز اکسیداز استفاده می کنند، تداخل با اکسیژن درمانی را نشان می دهند. کسانی که از گلوکز-رنگ-اکسیدوردوکتاز استفاده می کنند با مالتوز و گالاکتوز و همچنین پلی ساکاریدها یا الیگوساکاریدهای موجود در محلول های تزریق تداخل نشان می دهند. مالتوز می‌تواند در غلظت بالا در خون، با مصرف مستقیم (فرآورده‌های ایمونوگلوبولین) یا پس از متابولیزاسیون (مثالی از ایکودکسترین مورد استفاده در دیالیز صفاقی) در خون وجود داشته باشد.

بنابراین خطر تخمین بیش از حد گلوکز خون بسیار زیاد است و نباید آن را سهل انگاری کرد. اغلب، نشانه‌هایی بر روی دستگاه‌های قند خون مربوط به این شیوه تعامل ظاهر می‌شود، به عنوان مثال، ممنوعیت استفاده از دستگاه در صورت دیالیز صفاقی ذکر شده است.