گلوکومتر چگونه کار می کند

گلوکومتر یک دستگاه پزشکی است که با نام گلوکز متر یا دستگاه نظارت بر قند خون نیز شناخته می شود که به عنوان بخشی از درمان دیابت در خانه برای آزمایش سطح گلوکز خون در ساعات مختلف روز استفاده می شود.

اجزای یک گلوکومتر

تمام دستگاه های گلوکومتر اساساً دارای سه جزء هستند.

گلوکومتر: معمولاً کوچکتر از تلفن همراه، مغز سیستم است. در این ابزار تکانه های الکتریکی به سطح قند خون تبدیل می شود. این تکانه های الکتریکی پس از واکنش خون با آنزیم موجود در نوار آزمایش ایجاد می شوند.

نوار تست: این یک نوار پلاستیکی انعطاف پذیر نازک است که بین نیم اینچ تا یک اینچ طول دارد. آنها طوری طراحی شده اند که یک قطره کوچک خون را برای تجزیه و تحلیل توسط متر جذب کنند. بین قسمت بالایی و پایینی پلاستیکی آنزیم هایی قرار گرفته اند که با قطرات خونی که روی آن قرار می گیرند واکنش نشان می دهند. این نوارها فقط یک بار قابل استفاده هستند.

دستگاه لنسی: به نام گلوکومتر لانست، این دستگاه دارای مکانیزم فنری است و در یک دستگاه قلمی شکل عرضه می شود. از آن برای خارش پوست شما برای خون استفاده می شود.

نحوه استفاده از گلوکومتر اگرچه مارک های مختلف گلوکومترها ویژگی ها و مکانیسم های متفاوتی دارند، در اینجا مراحلی وجود دارد که برای همه گلوکومترها مشترک است:

نوارهای تست گلوکومتر را به درستی در دستگاه قرار دهید. اگر به درستی درج نشده باشد، ممکن است خواندن اشتباه باشد یا اصلاً خوانده نشود. اکثر گلوکومترها با یک سیگنال (صدا یا نور) به شما می گویند که ابزار آماده است. محلی را که می خواهید برای گرفتن خون در آن سوراخ کنید، تمیز کنید. آن را با صابون و آب گرم یا ضدعفونی کننده مبتنی بر الکل تمیز کنید. آن را کاملا خشک کنید. این برای جلوگیری از هرگونه دستکاری رطوبت باقیمانده در مقادیر است. درپوش دستگاه لنج را باز کرده و محل را سوراخ کنید.

قطره خون را روی نوار تست قرار دهید. اکثر گلوکومترها پس از این مرحله بیش از 50 ثانیه طول نمی کشد تا قند خون شما را نشان دهند. اندازه گیری سطح قند خون خود را طبق دستور انجام دهید. این یک بخش ضروری از درمان دیابت در خانه است که باید همراه با دارو، رژیم غذایی و ورزش ادامه یابد.

خوانش ها چقدر دقیق هستند و چه چیزی می تواند بر خوانش ها تأثیر بگذارد؟


عوامل متعددی بر نتایج آزمایش قرائت در دستگاه گلوکومتر تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، داشتن مقدار ناکافی خون در نمونه آزمایشی می‌تواند منجر به خوانش اشتباه شود، و اگر محل نمونه به درستی تمیز نشود، آلودگی می‌تواند بر قرائت‌ها تأثیر بگذارد. نگهداری نوارها یا متر در دماهای شدید می‌تواند باعث بالا یا پایین بودن مقادیر گمراه‌کننده شود.

جدا از دست های شسته نشده، آب، گرما و سن نوارهای تست شما نیز در کالیبراسیون گنجانده شده است که می تواند منجر به خواندن اشتباه شود.

چگونه دیابت را در خانه با گلوکومتر کنترل کنیم؟ سعی کنید تصویر کامل تری از پیشرفت سلامتی خود را ببینید. فرض کنید، وقتی فقط به قرائت‌های گلوکز امروزی نگاه می‌کنید، روند کلی آن را نادیده می‌گیرید.

از آنجایی که اکثر دستگاه‌ها برنامه‌ای برای ذخیره داده‌ها دارند، می‌توانید در عوض به دنبال مشاهده روند قند در هفته‌ها و ماه‌ها باشید. مشاهده رکوردهای خود در نمودارها و نمودارهای مقایسه رنگارنگ، درک و درک تغییرات را آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال، یک نمودار می تواند به سرعت نشان دهد که آیا قند خون شما صبح ها در هفته ها یا ماه ها بالا است یا خیر.

سپس بر این اساس، می توانید داده ها را با پزشک خود در میان بگذارید تا ببیند آیا نیاز به تغییر درمان دارید یا خیر. سطح قند خون خود را فوراً با پزشکان در میان بگذارید. برای مدیریت دیابت در خانه از حمایت مستمر برخوردار شوید. یک گلوکومتر متصل به پزشک بگیرید. اکنون پرس و جو کنید