نوار تست دیابت

نوارهای تست قند خون (نوارهای تست دیابت) جزء کلیدی تست قند خون هستند .

این نوارهای پلاستیکی یکبار مصرف کوچک ممکن است ناچیز به نظر برسند، اما نقش بسیار مهمی در کمک به افراد دیابتی برای نظارت و کنترل دیابت خود دارند.

 

 

در اکثریت قریب به اتفاق موارد، هر متر فقط یک نوع نوار تست را می گیرد. برخی از دستگاه های قند خون وجود دارند که نوارهای کتون خون را نیز برای آزمایش سطح کتون می گیرند.

نوار تست دیابت چگونه کار می کند؟

هنگامی که خون روی نوار تست قرار می گیرد، با یک ماده شیمیایی به نام گلوکز اکسیداز واکنش می دهد و اسید گلوکونیک را از گلوکز در خون تولید می کند. در انتهای دیگر نوار تست، متر جریانی را به نوار تست منتقل می کند. نوار تست دارای پایانه های الکتریکی است که به متر اجازه می دهد تا جریان بین پایانه ها را اندازه گیری کند.

جریان بین پایانه ها بسته به سطح اسید گلوکونیک تولید شده تغییر می کند. سپس دستگاه گلوکز خون از یک الگوریتم برای تعیین سطح گلوکز خون بر اساس اختلاف جریان استفاده می کند.

برخی از نوارهای تست قند خون، در صورت نیاز در طول آزمایش، امکان استفاده مجدد خون بیشتری را در همان نوار آزمایش می دهند. مقدار خون مورد نیاز یک نوار تست می تواند بین سازنده متفاوت باشد. به طور کلی بین 0.5 میکرولیتر تا 1 میکرولیتر خون مورد نیاز است.

برخی از نوارهای تست که امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند، نیازی به متر ندارند. هنگامی که خون روی قسمت فعال نوار قرار می گیرد و پس از چند ثانیه پاک می شود، رنگ معرف تغییر می کند و با تطبیق رنگ در برابر نمودار رنگ در کنار گلدان، نتیجه را می توان به دست آورد.

دقت کمتری نسبت به استفاده از دستگاه اندازه‌گیری قند خون دارد، اما نوارهای آزمایش اغلب ارزان‌تر هستند.

نوار تست را از کجا می توانم تهیه کنم؟

همه افراد مبتلا به دیابت نوع 1، یا در غیر این صورت انسولین دریافت می کنند، باید واجد شرایط دریافت نوارهای تست رایگان با نسخه باشند. به افراد مبتلا به انواع دیگر دیابت، یا تحت درمان های دیگر، ممکن است نوارهای آزمایش بر اساس نسخه تجویز شود، اما این به صورت فردی مورد قضاوت قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که اگر نیاز به خرید نوار تست برای دیابت خود دارید، باید از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای آنها معاف باشید. از داروخانه خود فرم معافیت مالیات بر ارزش افزوده را بخواهید.

نوارهای گلوکز خون چقدر دوام دارند؟

نوارهای آزمایش قند خون معمولاً بر اساس تاریخ استفاده روی نوارها یا جعبه‌ای که وارد می‌شوند، مشخص می‌شود. پس از باز کردن، نوارهای آزمایش قند خون معمولاً برای 3 تا 6 ماه دیگر استفاده می‌شوند، اما برای مشاوره‌های خاص به جعبه یا بروشور اطلاعاتی مراجعه کنید. به نوار تست برند شما

اگر بیش از یک جعبه نوار تست دارید، بهتر است ابتدا از قدیمی ترین آن استفاده کنید تا منقضی نشود.