غلات و دیابت

ایجاد تعادل در رژیم غذایی زمانی که برای اولین بار دیابت تشخیص داده می شود می تواند مشکل باشد. با این حال، اگرچه انتخاب های غذایی شما مهم خواهد بود، اما همچنان باید بتوانید رژیم غذایی سالم و طیف وسیعی از غذاها، از جمله کربوهیدرات هایی مانند نان داشته باشید.

 در واقع افراد مبتلا به دیابت نوع یک و نوع دو شامل کربوهیدرات های نشاسته ای مانند نان، ماکارونی، چاپاتیس، سیب زمینی، سیب زمینی، نودل، برنج و غلات در هر وعده غذایی خود باشند.

انتخاب غذاهایی که انرژی خود را از کربوهیدرات ها به آرامی آزاد می کنند می تواند به تثبیت سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. این نوع غذاها شاخص گلیسمی پایین تری دارند. ما برخی از سوالات متداول در مورد این نوع رویکرد به غذا خوردن را در زیر بیان کرده ایم.

 

 

شاخص گلیسمی چیست؟

شاخص گلیسمی (GI) غذاها را بر اساس تأثیر کلی آنها بر سطح گلوکز خون رتبه بندی می کند. گفته می شود غذاهایی که گلوکز به آهستگی در جریان خون جذب می شود دارای رتبه گلیسمی پایین هستند، در حالی که غذاهایی که گلوکز موجود در آنها سریعتر جذب می شود رتبه بالاتری دارند. رتبه بندی استاندارد بر اساس گلوکز است که دارای امتیاز 100 است. سایر غذاها در برابر این رقم رتبه بندی می شوند. همه کربوهیدرات ها از نظر گلیسمی یکسان نیستند، برخی از آنها رتبه بالاتری نسبت به دیگران دارند.

چرا مهم است که افراد دیابتی یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، شاخص گلیسمی را درک کنند؟

کربوهیدرات‌هایی که آهسته رها می‌شوند به بدن کمک می‌کنند تا گلوکز موجود در آن‌ها را آهسته‌تر جذب کند، که می‌تواند به ثابت نگه داشتن سطح قند خون در بین وعده‌های غذایی کمک کند و خطر هیپوپوست را کاهش دهد. این همچنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مستعد به دیابت کمک کند.

چگونه بفهمم کدام غذاها دارای GI پایین یا بالا هستند؟

کتاب‌های مختلفی برای خرید وجود دارد که گلیسمی غذاهای مختلف را فهرست می‌کنند. اینها فقط زمانی گلیسمی یک غذا را می دهند که به تنهایی خورده شود، اما ما بیشتر غذاها را به عنوان بخشی از یک وعده غذایی می خوریم. به عنوان مثال، نان به ندرت بدون هیچ همراهی خورده می شود. بنابراین حذف همه غذاهایی با گلیسمی بالا راه حلی نیست، انجام این کار می تواند منجر به خوردن یک رژیم غذایی نامتعادل با چربی بالا شود.

چه چیزی بر GI غذا تأثیر می گذارد؟

عوامل مختلفی بر گلیسمی غذاها تأثیر می گذارد:

  • افزودن چربی و پروتئین می تواند گلیسمی یک غذا را کاهش دهد. شیر و محصولات لبنی به دلیل داشتن چربی و پروتئین دارای گلیسمی پایینی هستند. بنابراین افزودن کره به نان می تواند گلیسمی کلی را کاهش دهد.
  • نحوه پختن یک غذا همچنین می تواند گلیسمی آن و همچنین میزان پردازش آن را تغییر دهد. به عنوان مثال، آرد دارای گلیسمی نسبتاً بالایی است در حالی که برخی از غذاهای مبتنی بر آرد مانند پاستا دارای گلیسمی پایینی هستند.

خوردن برای کنترل دیابت فقط مربوط به گلیسمی یک غذا نیست. این در مورد اطمینان از خوردن وعده های غذایی متعادل است. شما همچنان می توانید غذاهای با گلیسمی بالا مانند سیب زمینی ژاکتی و نان سفید بخورید، اما سعی کنید آنها را با غذایی مصرف کنید که گلیسمی کلی وعده غذایی مورد نظر را کاهش دهد.