دستگاه قند خون چیست؟

افراد بیشتری از دیابت رنج می برند. گلوکومترها یا قند سنج ها به بیماران این امکان را می دهند که سطح گلوکز خون خود را بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان یا مطب پزشک برای انجام این کار اندازه گیری کنند.

دستگاه قند خون چیست؟

دستگاه قند خون از دهه 1970 وجود داشته اند و از سال 1981 بدون نسخه در دسترس بوده اند. از آن زمان، افراد مبتلا به دیابت می توانند سطح قند خون خود را در خانه بدون نیاز به مسافرت کنترل کنند. بنابراین دستگاه قند خون این محدودیت را آزاد می کنند و همچنین به بیماران اجازه می دهند بیماری خود را بهتر درک و مدیریت کنند.

دستگاه قند خونترکیب دستگاه قند خون مختلف
دستگاه قند خون شبیه جعبه های قابل حمل کوچکی هستند که در جیب یا کیف شما جای می گیرند. از زمان اختراع آنها، آنها تا حد زیادی تکامل یافته اند. اکنون می توانیم سه نوع را ذکر کنیم که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند.

دستگاه قند خون نواری
این مدل کلاسیک است. این شامل یک دستگاه لنگر، یک نوار واکنشی و یک خواننده است که نتیجه، یعنی غلظت گلوکز در خون را نشان می دهد.

سوزن دستگاه لنسی برای سوراخ کردن نوک انگشت استفاده می‌شود، قطره خون جمع‌آوری‌شده روی نواری رسوب می‌کند که داخل خواننده قرار می‌گیرد. گلوکز موجود در خون با آنزیمی روی نوار واکنش می دهد که جریان الکتریکی تولید می کند که شدت آن متناسب با مقدار گلوکز موجود است. نتیجه غلظت گلوکز را بر حسب میلی گرم در دسی لیتر نشان می دهد.

دستگاه قند خون الکترود
این دستگاه قند خون خودکار است و بدون نوار کار می کند. قطره خون مستقیماً روی ناحیه نمونه برداری با استفاده از الکترودها تجزیه و تحلیل می شود، جایی که واکنش شیمیایی مشابه سیستم نواری را ایجاد می کند. نتیجه به‌دست‌آمده دقیق‌تر و سریع‌تر است و مقدار خون لازم برای آنالیز اهمیت کمتری دارد.

سنسور دستگاه قند خون
در این مدل دیگر نیازی به خون نیست پس دیگر نیش نمی زنیم. دستگاه لنسی با یک سنسور که روی بازو یا قسمت پایین شکم قرار می گیرد جایگزین می شود. غلظت گلوکز که به طور مداوم اندازه گیری می شود و توسط متر اسکن می شود، مطابق با غلظت قند در مایعات بینابینی (معادل خون) است.
مزیت این اندازه گیری مداوم گلوکز این است که می تواند به سرعت به نوسانات واکنش نشان دهد و دوره های هیپوگلیسمی را کاهش دهد. برخی از مدل ها به پمپ انسولین متصل می شوند.

دستگاه قند خون متصل
این دستگاه قند خون که یا با دستگاه لنسی یا با سنسور کار می کند، نتایج ثبت شده را با استفاده از اتصال بلوتوث یا USB به خواننده منتقل می کند.

دستگاه قند خون برای چه مواردی استفاده می شود؟

دستگاه قند خون به افراد مبتلا به دیابت این امکان را می دهند که سطح گلوکز خود را چندین بار در روز اندازه گیری کنند و به آنها اجازه می دهد به سرعت به تغییرات سطح قند خون خود واکنش نشان دهند. بنابراین دستگاه قند خون متحدان ضروری بسیاری از بیماران دیابتی، چه نوع I و چه نوع II هستند.

دیابت نوع یک (وابسته به انسولین)
این نوع خودایمنی دیابت است که 10 درصد از کل موارد دیابت را تشکیل می دهد و اغلب در جوانان رخ می دهد. این به دلیل کمبود ژنتیکی در انسولین، هورمون کاهش قند خون است که سطح گلوکز خون را کاهش می دهد و بنابراین از افزایش قند خون بعد از غذا جلوگیری می کند. این نوع برگشت ناپذیر دیابت را می توان با تزریق انسولین چندین بار در روز “درمان” کرد.

بنابراین استفاده از دستگاه قند خون برای دیابت نوع I برای نظارت بر تکامل قند خون آنها و تنظیم دفعات تزریق انسولین بر این اساس مفید است. انسولین درمانی ضعیف ممکن است در صورت تزریق بیش از حد باعث هیپوگلیسمی شود و در جدی ترین موارد منجر به کمای دیابتی شود.

دیابت نوع دوم (مقاوم به انسولین)
منشأ این نوع دیابت ژنتیکی نیست، اما با اختلال در جذب کربوهیدرات‌ها مرتبط است که پیامد مستقیم سبک زندگی ناسالم (رژیم غذایی بسیار غنی و نامتعادل، سبک زندگی کم تحرک، الکل، تنباکو و غیره) است. این نوع دیابت 5 درصد (حداقل) از جمعیت فرانسه را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب در حدود سن 65 سالگی رخ می دهد، اگرچه جوانان بیشتر و بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

تغییر عادات سبک زندگی اغلب برای بازگرداندن سطح قند خون طبیعی کافی است. در شدیدترین موارد، استفاده از دارو و/یا انسولین درمانی تجویز می شود. در این حالت، دستگاه قند خون امکان نظارت بر اثربخشی درمان ها و تطبیق آنها را فراهم می کند.