عدس ریز

عدس ریز قهوه ای با تقریباً 9 گرم پروتئین و 8 گرم فیبر در هر 1/2 فنجان پخته شده، پروتئین و فیبر کمی بیشتر از لوبیا چیتی، لوبیا سیاه و نخود دارد. محتوای فولات و پتاسیم با توجه به خواص مغذی آنها، برخی از هیجان انگیزترین تحقیقات نوظهور بر روی عدس و دیابت تمرکز دارند جسی هانتر مدیر تحقیقات شورای نخود و عدس خشک ایالات متحده آمریکا و انجمن نبض آمریکا می گوید: «تحقیق نشان می دهد که عدس و سایر حبوبات واقعاً می توانند به کنترل قند خون کمک کنند.

این غذاها علاوه بر محتوای فیبر بالایی که دارند، حاوی مهارکننده‌های آنزیمی هستند که برخی از آن‌ها ممکن است به‌عنوان مهارکننده‌های طبیعی آلفا آمیلاز و آلفا گلوکوزیداز عمل کنند و اثر کلی آن کاهش جذب کربوهیدرات باشد. قند خون را کنترل کنند یا اصول شاخص گلیسمی را در سبک زندگی خود بگنجانند.

یک متاآنالیز منتشر شده در شماره اوت در مجموع 41 کارآزمایی را مورد بررسی قرار داد و دریافت که حبوبات – از جمله عدس ریز – به طور قابل توجهی گلوکز خون ناشتا و انسولین را کاهش می دهند. بسیاری از مطالعات در متاآنالیز نیز سطوح پایین تر را نشان دادند. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که پالس ها نشانگرهای کنترل طولانی مدت قند خون را در انسان بهبود می بخشد

عدس ایرانی محققان همچنین در حال بررسی رابطه بین نبض و کلسترول خون هستند یک مطالعه آگوست 2012 که در مجله بریتانیایی تغذیه منتشر شد، اثرات رژیم غذایی مبتنی بر نبض را بر سطح کلسترول خون در افراد 50 ساله و بالاتر بررسی کرد. هشتاد و هفت شرکت کننده به مدت دو ماه یک رژیم غذایی منظم یا رژیم غذایی مبتنی بر نبض را دنبال کردند پس از یک دوره شستشوی یک ماهه، افراد مورد مطالعه به مدت دو ماه دیگر به رژیم غذایی دیگر روی آوردند.

عدس سبز فله رژیم غذایی مبتنی بر نبض، که شامل دو وعده روزانه لوبیا، نخود، نخود یا عدس بود، در مقایسه با رژیم معمولی، کلسترول کل را 8.3 درصد و کلسترول را 7.9 درصد کاهش داد. با توجه به اینکه کاهش 8.3 درصدی کلسترول تام تخمین زده می‌شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بین 17 تا 25 درصد کاهش دهد، این یافته‌ها نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی کمی بیشتر از دو وعده 1/2 فنجان حبوبات در روز ممکن است دارای یک رژیم غذایی خاص باشد. فواید بالینی برای افراد در معرض خطر بالای بیماری قلبی

  • منابع:
    1. Fiber: Lentils’ Health Benefits — An Ancient Seed Finds Its Rightful Place at the Modern Table
  • تبلیغات: 
  1. در زندگی مدرن چگونه میلیاردر شویم
  2. بهترین روش برای انتخاب کتاب
  3. اثر بخشی عرق نعنا و پوست مرکبات
  4. بازار ساعت چوبی ایستاده در کشور