لباس سنتی بلوچی

شرکت آراد برندینگ ایران کشوری پهناور است که دارای قومیت ها و زبان های مختلف است در نتیجه، لباس سنتی بر اساس منطقه، قلمرو و گاهی اوقات حتی روستاهای فردی متفاوت است. به طور کلی اکثر قومیت های مربوط به مناطق ایران دارای لباس های سنتی هستند. اینها شامل سبک لباس بختیاری ها، بلوچ ها، لری ها، گیلانی ها، کردها، قوچانی ها، قشقاهی ها و دیگران است. برخی از لباس ها نیز مربوط به دوره های مختلف تاریخی مانند قاجاریه است. در اینجا تعدادی از لباس های سنتی ایرانی را بررسی کرده ایم.

لباس سنتی زنانه بختیاری شامل یک دامن بلند رنگارنگ با لایه های زیاد و یک ماده اضافی مانند پیش بند است که نازک تر و درخشان تر است. زنان بختیاری از روسری‌ها و روسری‌های بلند استفاده می‌کنند که می‌تواند شامل زیورآلات و تزیینات دوخته شده از سکه‌های مصنوعی گرفته تا طرح‌های دست‌دوز باشد. پیراهن های مجزا در بالا با جلیقه یا شال همسان پوشیده می شوند.

لباس بلوچی همه کاره است و مردم را در برابر شرایط جوی و شرایط سخت محافظت می کند.
شکل دیگری از لباس بختیاری در زیر بر روی این تمبر دو ریالی 1974 نشان داده شده است. مجموعه تمبر به منظور یادبود لباس های سنتی ایرانی منتشر شد.

به دنبال کت و شلوار مشابه، در لباس بلوچی نیز از مواد روشن و رنگارنگ استفاده شده است. تاکید در این سبک بیشتر روی لباس کلی است که شبیه به یک لباس گشاد است.

جیوه قرمز در چه وسایلی است در زیر لباس که فقط زیر زانو قرار دارد، زنان تمایل به پوشیدن شلوار دارند. شلوارها عموماً صاف و بلند هستند و از پنبه یا موادی که به راحتی می‌چسبند ساخته شده‌اند.

از آنجایی که این لباس سنتی بلوچی است که در روستاهایی که کار یدی رایج است پوشیده می شود، مهم است که لباس بسیار متحرک و راحت باشد.
یک سرپوش کوچک ممکن است با تزئینات طلایی یا نقره ای که به آرامی روی پیشانی فرود می آیند پوشیده شود. لباس سر نیز با شال بزرگتری همراه است.

طرز بو دادن تخمه در ماهیتابه ،مردان بلوچ نیز تونیک های بلند با شلوارهای همرنگ می پوشند. گاهی اوقات برای محافظت در برابر آب و هوای بد از کلاه استفاده می شود. نمونه لباس بلوچی با کلاه سنتی بلوچی در زیر نشان داده شده است. این دو نوازنده بلوچ لباس سنتی سفید بلوچی بر تن دارند.

  • منابع:
    1. Traditional Iranian Dress (Part 1)
  • تبلیغات: 
    1. برای سلامتی بدن خود حتما فلفل سیاه مصرف کنید
    2. تاثیر ماسک به بهبود اقتصاد
    3. نرخ های پر کردن کامیون بهینه شده است
    4. ترفند های تضمینی برای رسیدن به موفقیت